Булінг

Булінг — це прояв нетерпимості до прав людини і форма насильства, де постраждати може будь-хто, незалежно від гендерної ідентичності та віку. У школі від булінгу страждають як хлопці, так і дівчата. Жертвами цькування можуть стати навіть вчителі. Булінг суперечить таким базовим поняттями як толерантність, права людини, взаємоповага.

Слово «булінг» походить від англійського bullying — бикування (переслідування). Булінг в школі — це дії або бездіяльність учасників освітнього процесу, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи, внаслідок чого може бути заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого. Булінг буває:

· фізичний — нанесення тілесних ушкоджень;

· економічний — навмисне пошкодження особистих речей, вимагання грошей, крадіжки;

· психологічний — образи, погрози, непристойні жарти, ігнорування, шантаж, наклеп чи маніпуляції;

· сексуальний — жарти сексуального характеру, принизливі жести та образливі чутки, зйомки у роздягальнях, сексуальні погрози;

· кібербулінг — це переслідування за допомогою електронних пристроїв, в тому числі мобільних телефонів та інтернету.

Не варто булінг плутати із конфліктом. Конфлікт — це тимчасове непорозуміння між людьми через різні погляди стосовно того чи іншого питання. Сторони конфлікту зазвичай не мають фізичної або іншої переваги один над одним на відміну від булінгу, коли кривдник обирає слабшу за себе людину.

У булінгу зазвичай є три сторони — кривдник (булер), потерпілий (жертва) і спостерігачі. Ознакою булінгу є систематичність дій, в результаті яких потерпілі відчувають приниження, страх, тривогу або соціальну ізоляцію у колективі.

Тривати булінг може тиждень чи місяць, а може й довше. Все залежить від того, як себе поводять не тільки постраждалий чи кривдник, а і спостерігачі, які соромляться чи бояться сказати про прояви булінгу. Інколи спостерігачі не кажуть про це, бо підтримують самого булера.

Якщо дитині виповнилося 16 років, то відповідальність за вчинення булінгу неповнолітньої чи малолітньої особи карається штрафом від 850 до 1700 гривень або громадськими роботами від 20 до 40 годин.

Знущання, вчинені повторно або групою осіб, караються штрафом від 1700 до 3400 гривень або громадськими роботами на строк від 40 до 60 годин.

Якщо дітям, які вчинили булінг, не виповнилося 16 років, то відповідатимуть їхні батьки або особи, що їх заміняють. До них застосовується покарання у вигляді штрафу від 850 до 1700 гривень або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин.

Дитина, яку переслідують у школі, має розповісти все батькам. Також вона може звернутися по допомогу до директора школи, класного керівника чи шкільного психолога. Діти і батьки можуть звернутися до служби у справах дітей , а також до поліції за номером 102.

Ще в Україні існує єдиний контакт-центр юридичної допомоги, куди можна зателефонувати за номером 0 800 213 103. Центр працює цілодобово, а дзвінки безкоштовні.

Якщо дитині необхідна психологічна допомога — слід звернутися на Національну дитячу «гарячу лінію» для дітей і батьків з питань захисту їхніх прав за номером 116 111 чи на національну «гарячу лінію» із попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації — 116 123 (для дзвінків з мобільного).

Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в ЗЗСО №5 ім.В.Стасюка

Відповідно до Закону України від 18 грудня 2018 року № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», який набрав чинності 19.01.2019 року Верховна Рада України постановила:

Внести зміни до таких законодавчих актів України:

1. У Кодексі України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984 р., № 51, ст. 1122):

1) частину другу статті 13 після цифр "173" доповнити цифрами "173-4";

2) доповнити статтею 173-4 такого змісту:

"Стаття 173-4. Булінг (цькування) учасника освітнього процесу

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, - тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

2. У Законі України "Про освіту" (Відомості Верховної Ради України, 2017 р., № 38-39, ст. 380):

2) частину другу статті 25 «Права та обов'язки засновника закладу освіти» доповнити:

«здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;

сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу».

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

• систематичність (повторюваність) діяння;

• наявність сторін - кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

• дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого";

2) частину другу статті 25 «Права та обов'язки засновника закладу освіти» доповнити:

"здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;

сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу".

3) частину третю статті 26 «Керівник закладу освіти» доповнити :

• "забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), у тому числі:

• з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

• розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування; скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;

• забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);

• повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти".

5) у статті 53 «Права та обов'язки здобувачів освіти»:

У частині першій Здобувачі освіти мають право:

• Захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою.

• На отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування)".

Частину третю доповнити:

Здобувачі освіти зобов'язані: "повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб"

● Заява складається заявником власноруч.

● Заяву можуть подавати особи, яким виповнилося 14 років. Якщо свідком випадку булінгу стала особа, яка не досягла 14 років, то заяву подають батьки або особи, що їх замінюють.

● Заяви щодо випадків булінгу можна подавати до кабінету заступника директора з виховної роботи .

Заяви щодо випадків булінгу можна подавати до кабінету заступника директора з виховної роботи, щодня З 08.00 ДО 16.30

Відповідальна за розгляд скарг про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за відповідними заявами, а також за процедуру подання заяв про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб призначено заступника директора з виховної роботи Гутнікевич Наталію Миронівну

Алгоритм дій у разі виявлення боулінгу

ЗЗСО №5 ім. В. Стасюка

АЛГОРИТМ ДІЙ ПЕДАГОГІЧНОГО КОЛЕКТИВУ
У РАЗІ ВИЯВЛЕННЯ СИТУАЦІЇ БУЛІНГУ

Якщо педагог, або будь-який інший працівник гімназії став свідком булінгу то, незалежно від того, поскаржилась йому жертва чи ні, він повинен проінформувати про цей випадок керівництво закладу освіти.

Якщо педагог, або будь-який інший працівник гімназії отримав усне або письмове звернення від дитини, щодо жорстокого ставлення по відношенню до неї з боку однолітків, педагогів, або інших осіб, то він повинен повідомити про це керівництво закладу освіти.

Отримавши таке звернення, директор закладу освіти повинен скликати комісію з розгляду випадку булінгу та окреслити подальші дії.

До складу такої комісії можуть входити адміністрація закладу освіти, педагоги, психолог, соціальний педагог.

Якщо комісія кваліфікує випадок як булінг, а не одноразовий конфлікт, адміністрація закладу освіти повинна повідомити про це уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.

У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждала сторона не згодна з цим висновком, то вона має право звернутися до органів Національної поліції України.

Забезпечити психологічний супровід здобувачів освіти, які постраждали від булінгу, стали його свідками, або вчинили цькування.

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ВЧИНЕННЯ БУЛІНГУ:

Булінг (цькування) неповнолітньої чи малолітньої особи – штраф від 850 до 1700 грн або громадські роботи від 20 до 40 годин.

Такі діяння, вчинені повторно протягом року після або групою осіб – штраф від 1700 до 3400 грн або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин.

Якщо булінг (цькування) вчинить неповнолітній від 14 до 16 років – відповідатимуть його батьки або особи, що їх заміняють. До них будуть застосовані штраф від 850 до 1700 грн або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин.

Якщо керівник закладу освіти не повідомить органи Національної поліції України про відомі йому випадки цькування серед учнів, до нього буде застосоване покарання у вигляді штрафу від 850 до 1700 грн або виправних робіт до одного місяця з відрахуванням до 20 % заробітку.

18 грудня 2018 року Верховна Рада України прийняла Закон №2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», яким закріплено відповідальність за вчинення булінгу.

ЯКЩО ВАША ДИТИНА СТАЛА ЖЕРТВОЮ БУЛІНГУ?

– Подайте керівнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) щодо вашої дитини;

– Поясніть дитині, до кого вона може звернутися за допомогою у разі цькування (вчителі, керівництво школи, психолог, старші учні, батьки інших дітей, охорона).

Якщо вирішити ситуацію з булінгом на рівні школи не вдається – зверніться в поліцію!

ЯКЩО ВАША ДИТИНА АГРЕСОР?

– Відверто поговоріть з дитиною про те, що відбувається, з’ясуйте мотивацію її поведінки;

– Поясніть дитині, що за вчинення булінгу (цькування) наступає адміністративна відповідальність;

– Чітко і наполегливо попросіть дитину припинити таку поведінку; повідомте їй, що будете спостерігати за її поведінкою;

– Зверніться до шкільного психолога і проконсультуйтеся щодо поведінки своєї дитини під час занять;

– Дотримуйтесь рекомендацій комісії з розгляду випадків булінгу, якщо щодо вашої дитини

Пам’ятайте, дитина-агресор не зміниться відразу! Це тривалий процес, який потребує витримки і терпіння!

ДЕ ОТРИМАТИ ДОПОМОГУ?

Якщо Вам необхідна правова допомога (юридична консультація, складання заяви, інших документів) – зверніться до Єдиного контакт-центру безоплатної правової допомоги за номером0 800 213 103*.

ВАЖЛИВО:діти мають право безоплатно отримати послуги адвоката (складання заяв, представництво в суді).

Якщо дитині необхідна психологічна допомога – зверніться на Національну дитячу «гарячу лінію» для дітей та батьків з питань захисту прав дітей за номером 116-111.

Алгоритм дій працівника

закладу освіти в разі виявлення випадку

насильства над дитиною

1. У випадках, коли ви маєте підозри жорстокого поводження з дитиною або є реальна загроза його вчинення (удома, з боку однолітків, інших працівників закладу або інших осіб), ваші дії:

Повідомити про це в усній чи письмовій формі адміністрацію закладу освіти.

Самостійно письмово повідомити про це службу у справах дітей, управління освіти.

Самостійно повідомити про виявлений факт жорстокого поводження з дитиною в поліцію.

2. У випадках, коли до вас звернулася дитина з усною скаргою щодо жорстокого поводження з нею, ваші дії:

Оформити звернення дитини в письмовій формі та передати його до адміністрації освітнього закладу;

Оформити звернення дитини в письмовій формі та передати його до територіального підрозділу служби у справах дітей;

Оформити звернення дитини у письмовій формі та передати його до поліції

Звіт

про діяльність соціально-психологічної служби
Юрків Ю.О. та Синишин С.Я
за 2021-2022 н.р.

Діяльність соціально-педагогічної служби була організована відповідно плану роботи соціально-психологічної служби на 2021-2022 навчальний рік. Робота проводилась за усіма напрямками: діагностика, профілактика, корекція,просвіта, консультування.

За 2021-2022 діагностика проводилась за такими напрямками:

1.Готовність дітей першого класу до навчання в школі.

2.Вивчення адаптації п’ятикласників.

3.Профорієнтація учнів.

4.Перехід учнів 4 класу до середньої ланки.

5.Виявлення насильства та випадків булінгу у школі.

Рівень готовності дітей першого класу до навчання в школі визначали за такими методиками: визначення психологічної готовності дітей до шкільного навчання за методикою Лемак М. В., Пащенко Т. В., Пузяк М. П.

Результат :

-високий рівень – 45 учнів

- середній рівень – 16 учнів

-низьким рівнем готовності до школи -3

Вивчали адаптацію учнів 5 класу,основою чого була анкета « Адаптація п’ятикласників». З’ясовувала можливі проблемні зони і труднощі у навчанні, переважаючі інтереси учнів, відношення до себе і до людей, плани на майбутнє.

Не виявлено учнів із дезадаптацією.

На основі проведених психодіагностичних методик на виявлення тривожності учнів в 5 кл., нами було виявлено 10 учнів з дуже низьким та підвищеним рівнем тривожності. Для подолання і зниження шкільної тривожності та попередження негативних явищ серед учнівського колективу психологом було проведено 12 групових занять ( Автори Т. Носова, О. Поліщук). «Психологічний розвиток особистості молодшого підліткового віку» . А також , факультативний курс з учнями 5-6 класів «Формування духовно-моральних цінностей». Заняття мали на меті розвиток пізнавальних здібностей учнів, розвиток психологічної культури та компетентності, оволодіння навичками конструктивного спілкування, формування позитивного мислення, розвиток важливих життєвих навичок.

Визначаючи професійні інтереси учнів 9 класу виявлено, що учні обізнані про світ професій і готові зробити свій професійний вибір.

За анкетуванням учнів «Насильство та його прояви» виявлено , що учні обізнані щодо питань насильства і не виявлено насильства серед дітей у нашій школі.

За результатами діагностик не виявлено в школі випадків булінгу.

Вивчаючи перехід учнів 4 класу до середньої ланки надавали рекомендації батькам та класоводам та проводили розвивальні заняття з учнями.

Проводились семінари на теми :

1.Адаптація п’ятикласників.

2.Формування психолого-педагогічної готовності педагогів до змін.

3.Інклюзивна освіта в школі.

Для батьків висвітлювала питання такої тематики:

1 .Шкідливі звички учнів

2.Булінг у школі.

3.НУШ –поради батькам.

4. Небезпечний інтернет.

З учнями було проведено багато занять та тренінгів з профілактики та подолання явищ жорстокості, насильства, правопорушень, торгівлі людьми, вживання алкогольних та наркотичних речовин.

У результаті були помітні значні зміни у поведінці учнів.

Було проведено акцю «16 днів проти насильства», яка охопила всі важливі дати з 25 листопада по 10 грудня. На закінчення проведено відкритий захід «Шкідливі звички – шлях в безодню» де брали участь учні 1-11 клас.

У листопаді було проведено «Кольоровий тиждень толерантності». Та ряд заходів на тему «Безпечний інтернет» у лютому.

Про виконану роботу під час воєнного стану:

Враховуючи ситуацію пандемії і психологічний стан населення практичним психологом Юрків Ю.О. та соціальним педагогом Синишин С.Я. здійснювався соціально-психологічний супровід дітей, які опинилися в СЖО, дітей з ООП, здібних учнів та "групи ризику". За окремим індивідуальним планом проводилась постійна онлайн просвіта, консультування адміністрації, вчителів , батьків та учнів дистанційно, в телефонному режимі , через Viberта в мережі Facebook. Особлива увага приділялася кризовим , багатодітним і малозабезпеченим сім’ям з метою недопущення негативних ситуації. Безперервно здійснювалась роз’яснювальна робота щодо дотримання дітьми умов карантину, а також психологічна підтримка.

На жаль, діти не до кінця усвідомлюють небезпеку від коронавірусу. Те, що вони не можуть побачити, їх не лякає. А отже, і змусити дітей дотримуватися чітких правил карантину – непросто.

Дітям пропонувала переглянути мультфільм за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=_Rjs5zpCuNI, який у доступній формі роз’яснює дитячій аудиторії, чому так важливо самоізолюватися, регулярно мити руки і в чому небезпека, якщо ігнорувати прості правила захисту від вірусу.

Онлайн-просвіта учнів

Відеоролик від МОЗ про безпеку від коронавірусу -- https://youtu.be/h6Pk5TFoB8I

Мультфільм «Як розповсюджується вірус COVID-19» --

https://www.facebook.com/watch/

Відеоролики про професійне самовизначення: - «ТОП-5 професій майбутнього» -- https://youtu.be/t0MX_exjq8Q

- «Професії майбутнього" -- https://youtu.be/vcQMEHM4EoM

- «Професії майбутнього" --https://youtu.be/_BX0YunOHck- «Як обрати професію: Поради від дипломата, бухгалтера, юриста» -- https://youtu.be/fS0QI_hONdA

- «Як обрати професію майбутнього?» Тамара Сухенко -- https://youtu.be/1bpaOg8J_Ug

Онлайн-просвіта батьків

Чим зайняти дитину під час карантину – поради психологів

Варіантів провести корисно та цікаво дозвілля – безліч, кажуть психологи.

Читання допомагає впоратись зі стресом

Навчання вдома: практичні поради для батьків

ЯК ГОВОРИТИ З ДІТЬМИ ПРО КОРОНАВІРУСНУ ІНФЕКЦІЮ COVID-19

ГОТУЄМОСЯ ДО ЗНО РАЗОМ: ЯК ПІДТРИМАТИ СВОЮ ДИТИНУ?

Синдром гіперактивності дефіциту уваги в учнів

СИМПТОМИ ТА ПРИЧИНИРОЗЛАДУ ГІПЕРАКТИВНОСТІ З ДЕФІЦИТОМ УВАГИ

Онлайн-просвіта вчителів

Як справитися з професійним вигоранням?(поради, вправи)

Булінг в освітньому середовищі: як розпізнати та як діяти

Робота психолога над самоосвітою

ВЕБІНАРИ:

1. «Створення онлайнового освітнього середовища під час карантинних заходів» https://youtu.be/NQQqPv_z7Sc

2. «Про закінчення навчального року, роботу шкіл в період карантину та проведення ЗНО і вступної кампанії у 2020 році» -- https://youtu.be/9SqETZUX48U

3. «Як допомогти підлітку обрати професію?» -- https://youtu.be/PxS6UCz23QM

4. «Психологічна готовність дитини до школи: діагностика та рекомендації» -- https://youtu.be/MLrm868uBSg

5. «Проблеми дисципліни в освітньому середовищі» -- https://youtu.be/SSIMe40M3ro

6. «Розвиток стресостійкості у дітей: ігри та прийоми» -- https://youtu.be/o7l3HHWjmKY

7. «Страхи і тривоги у підлітків. Причини виникнення та алгоритми подолання» -- https://youtu.be/kx1CyhRfyto

8. «Як справитися з професійним вигоранням?» -- https://youtu.be/NDA45NJ7Mbs

9. «Булінг в освітньому середовищі: як розпізнати та як діяти» -- https://youtu.be/O7CH-6dSbHQ

10. «Техніки релаксації для педагогів: розслаблення та відновлення» -- https://youtu.be/iV1Z0seqbA0

11. «Синдром гіперактивності і дефіциту уваги в учнів» -- https://youtu.be/oJkwrVkRsjM

ВІДЕО:

«Психолог про техніки самодопомоги при стресі» -- https://youtu.be/eH9TXM7_wU8

На наступний 2021 – 2022 н. р соціально-психологічною службою планується продовжити роботу з підвищення теоретичних і практичних знань для покращення своєї діяльності .Брати участь у семінарах, тренінгах, конференціях. Приділити більше уваги для роботи з особливими учнями, та їх батьками які навчаються на інклюзивній формі навчання, психологічний супровід педагогів. Урізноманітнювати тематику годин спілкування, дискусій відповідно до консультацій, діагностичних обстежень запитів учнів, та педагогів.

Кiлькiсть переглядiв: 267